Selasa, 26 Februari 2013

URUSNIAGA KREDIT 'JUAL DAHULU' : JANGAN BUAT PEKEDAI JADI SERBA SALAH...

Urusniaga kredit 'Jual Dahulu': Jangan buat pekedai jadi serba salah... 

           Diatas perhitungan matematik, tentu ramai peniaga memilih urusniaga dengan pemborong/pembekal berasaskan kaedah 'jual dahulu' dan bayaran yang akan dikutip kemudian hanya berdasarkan jumlah unit barangan yang telah dijual. Pada asasnya, ia memang menguntungkan peruncit kerana mereka tidak perlu mengeluarkan modal untuk membeli stok, dengan terma tempoh tertentu pembekal/pemborong akan datang semula untuk mengutip bayaran hanya berdasarkan bilangan unit yang telah terjual. Peruncit juga bebas risiko  kerana mereka tidak perlu menanggung kos barangan yang tidak terjual.Baki selebihnya yang tidak terjual biasanya akan diambil semula oleh pembekal/pemborong dan akan digantikan dengan stok baru. Sekali didengar memang sedap telinga namun dari segi realiti praktikalnya,ia sebaliknya.Mengapa saya berkata begitu? kerana saya seperti juga peruncit-peruncit lain, (yang saya percaya telah mengalami masalah yang sama seperti saya) kerap mengalami masalah seperti ini.
         

Bila masalah muncul?

           Masalah mula muncul apabila pembekal/pemborong ini 'menghilangkan' diri. Samada mereka boleh dihubungi atau tidak, ada diantara mereka yang gagal hadir walaupun dihubungi berkali-kali. Kebanyakkan dari mereka ini pada awalnya melakukan servis yang baik namun mula bermasalah setelah beberapa kali melakukan servis, dengan servis yang semakin jarang dan akhirnya terus 'lenyap' mendiamkan diri.  Lebih memburukkan keadaan sekiranya peruncit itu tidak menyimpan invois dengan baik. Kehilangan invois menyukarkan mereka kerana invois biasanya turut memaparkan no.telefon dan alamat pembekal. Keadaan ini menyebabkan urusniaga antara kedua belah pihak ibarat digantung "tak bertali. Bagi peruncit yang mengalami masalah ini ketika stok barangan yang mereka jual telah habis, ia agak melegakan namun 'wang tidak dituntut' yang ada pada mereka menyebabkan sebilangan besar peruncit menjadi serba salah.

           Lebih memburukkan keadaan apabila stok barangan yang dijual kurang mendapat sambutan.Lebihan baki stok yang telah tamat tempoh/rosak yang disimpan pekedai runcit amat membebankan.Mereka terpaksa memperuntukan ruang didalam premis mereka untuk menyimpan stok-stok rosak yang tidak dituntut ini.Paling menyukarkan ialah barangan dari jenis makanan, kerana lazimnya selain ia lembab dan berkulat, ia mengeluarkan bau yang pasti tidak menyenangkan, contohnya ikan masin. Bayangkan bagaimana sukarnya peruncit-peruncit perlu menyimpan stok-stok ini untuk suatu tempoh yang lama sedangkan dalam masa yang sama mereka juga perlu menyimpan stok-stok barangan lain yang lebih penting. Dalam keadaan terdesak sesetengah peruncit yang telah bosan menunggu mungkin mengambil jalan mudah dengan melupuskan stok barangan yang tidak dituntut tadi.

           Sangat malang apabila dalam keadaan begini pemborong/pembekal yang telah lama 'menghilangkan' diri tadi muncul semula untuk membuat kutipan terhadap invois.Bayangkan bagaimana peruncit hendak menjelaskan kutipan bayaran terhadap sesuatu yang mereka tidak jual! Si pembekal sudah tentu akan menilai berdasarkan bukti baki barangan yang sedia ada.Tidakkah ini bermakna peruncit perlu membayar secara 'percuma' kepada pembekal tadi?  Ini sudah tentu tidak baik kepada hubungan antara kedua belah pihak. Walaupun berdasarkan pengalaman saya keadaan ini sangat jarang terjadi namun saya pasti kebanyakan pekedai akan menjangkakan perkara ini akan berlaku lalu mereka akan terus menyimpan stok 'tidak dituntut' tadi sampai bila-bila....

Pengalaman saya

           Saya juga telah melalui perkara ini berulang kali dan saya telah biasa dengan keadaan ini.Seperti yang saya ceritakan diatas saya juga menanggung 'wang tidak dituntut' dan sebahagian stok 'tidak dituntut' yang telah lama saya simpan. Sekadar membawa satu contoh dari sekian banyak contoh, tiga tahun lepas saya pernah didatangi oleh seorang jurujual sabun pencuci pakaian cecair yang menawarkan saya urusniaga kaedah kredit 'letak dulu,kemudian bayar berapa saja yang terjual'. Satu botol 3 liter berharga sekitar RM 8.50 dan beliau bercadang untuk meletakkan 20 botol sebagai permulaan. Berdasarkan pengalaman lepas dan atas perhitungan tertentu, saya keberatan untuk mengambil kuantiti sebanyak itu. Lalu saya mencadangkan agar diletakkan 6 botol sahaja sebagai percubaan. Namun beliau mengatakan yang beliau hanya melalui dikawasan ini untuk jangka masa yang lama dan beliau ada banyak lagi kedai disekitar daerah ini untuk dikunjungi. Saya pun beralah dan bersetuju untuk menerima 20 botol sebagai permulaan. Untuk 2-3 bulan yang pertama saya tidak berkata apa-apa kerana beliau sendiri pernah mengatakan beliau akan datang untuk tempoh jangka yang panjang.

            Selepas masa demi masa berlalu, berikutan kesibukan dan sebagainya saya tidak sedar bahawa jurujual itu telah 8 bulan tidak datang. Saya terus menanti kerana kebetulan produk sabunnya kurang mendapat sambutan dan mungkin jurujual itu telah menjangkakan sambutan terhadap produknya memakan masa untuk diterima pelanggan. Saya terus menanti dan menanti sehinggalah selepas setahun lebih saya mula menelefon jurujual yang dimaksudkan. Namun nombornya tidak dapat dihubungi. Tiga bulan selepas itu saya menghubunginya sekali lagi namun gagal. Perkara ini berlarutan sehinggalah masuk tahun kedua. Kali ini saya tidak dapat bertolak ansur dan mula menelefon nombor ibu pejabatnya di Kuala Lumpur. Pejabat di Kuala Lumpur memberi saya nombor telefon seorang penyelia yang tinggal di Kuala Sepetang,Taiping. Saya menelefon penyelia itu dan bertanya mengapa jurujual itu sudah lama tidak datang untuk melihat keadaan stok barangan di kedai saya. Namun saya agak terkejut mendengar jawapan penyelia itu apabila beliau memberitahu bahawa jurujual itu telah berhenti dan telah menghilangkan dokumen rekod pelanggan syarikat. Jadi syarikat tidak dapat membuat semakan invois-invois yang masih belum dijelaskan. Kebetulan mereka tidak mendapat calon pekerja yang sesuai bagi menggantikan jurujual yang telah berhenti (mungkin tiada yang ingin memohon) . Memandangkan keadaan stok barangan yang masih ada pada saya berkeadaan sangat 'uzur' ( berhabuk dan bersarang labah-labah,kerana setelah masuk setahun setengah saya tidak lagi meletakkan produk sabun ini diruang hadapan, sebaliknya menyimpannya di stor dan keadaan fasiliti penyimpanan saya kurang baik) dan kuantiti yang terjual hanya empat botol (memandangkan dikampung mereka lebih selesa dengan sabun serbuk dan kebetulan jenamanya tidak terkenal), saya cuba berunding dengan penyelia itu untuk 'menghalalkan' stok yang sedia ada. Namun beliau tidak dapat menerimanya dan berjanji akan datang membuat kutipan pada tarikh yang dijanjikan. Namun setelah 3 bulan berlalu, kelibat penyelia itu tidak kelihatan dan saya menelefonnya sekali lagi. Kali ini barulah penyelia itu datang dan memberitahu bahawa syarikat itu telah ditutup dan kutipan ini sekadar bergantung pada salinan invois yang disimpan oleh peruncit.

               Jadi anda dapat lihat disini mereka sendiri tidak bersedia untuk 'menghalalkan' baki stok dan kutipan bayaran yang dipegang peruncit (sekiranya mereka tahu masih ada). Ini tidaklah bererti saya menganggap mereka ada agenda tersembunyi. Walaupun tidaklah semuanya begitu namun ia sekadar contoh yang patut menjadi peringatan kepada peruncit terhadap hak orang lain yang masih ada ditangan kita. Mungkin perkara ini tidak menjadi masalah bagi 'kaki songlap' dan penelan harta orang. Bagi mereka ini adalah peluang keemasan dan mereka memang mahukan keadaan ini berlaku semahu dan seboleh mungkin.

Punca mengapa perkara ini terjadi  

               Dari pengamatan dan pengalaman yang saya telah lalui, saya dapati perkara ini kerap terjadi pada syarikat-syarikat kecil yang baru memulakan perniagaan dan yang paling banyak adalah dari individu perseorangan yang berniaga secara kecil-kecilan.Antara punca-punca masalah yang kerap saya lihat ialah :
   

  • Pekerja berhenti dan menghilangkan dokumen syarikat : Saya hairan bagaimana pihak majikan boleh menyerahkan dokumen sebegitu  PENTING seperti rekod pelanggan syarikat kepada jurujual. Pada saya,sekadar membawa pulang kenderaan syarikat kerumah adalah perkara biasa namun untuk melihat pekerja membawa pulang dokumen syarikat adalah tidak munasabah. Dan perkara ini bukan sekali dua terjadi. Saya pernah berurusan dengan sebuah syarikat pengeluar Kopi 'Tok Syeikh' (bukan nama sebenar) yang kehilangan rekod invois pelanggan yang kesemuanya bernilai PULUHAN RIBU ringgit hanya kerana jurujual berhenti dan melesapkan sekali dokumen syarikat. Jenamanya hebat,produknya hebat,pengiklanannya hebat,namun pengurusannya sangat lemah.Barangkali mereka belum bersedia menerima slogan "In business,don't trust anyone...".         
  • Rugi atau ditutup : Jika sekalipun telah ditutup, sebolehnya buatlah kutipan terakhir dan jangan biarkan peniaga 'digantung tak bertali'. Jika sekalipun malu-malu 'alah', maklumkan kepada peruncit mereka telah menghalalkan baki wang dan stok yang belum dituntut. Ini memudahkan peniaga dan melancarkan urusan mereka.
  • Terlalu agresif mencari pekedai untuk memasarkan produk namun tidak mahir dengan jalan yang telah dilalui : Ini biasanya berlaku bagi syarikat-syarikat baru yang datang dari jauh (contoh seperti Kota Bharu,Kangar atau Skudai) dan mereka gagal menjejaki semula kedai-kedai yang dimaksudkan walaupun mereka mempunyai cop alamat pekedai pada invois mereka.
  • Berurusan tanpa invois : Ini kerap terjadi bagi individu-individu yang berniaga secara kecil-kecilan secara perseorangan. Kebiasaanya mereka ini meletakkan barangan-barangan dari jenis makanan yang bernilai kecil seperti makanan ringan, ikan masin/pekasam yang diproses sendiri, kopi segera dalam bentuk peket, acar limau dan sebagainya. Saya tidak pasti apa yang menyebabkan mereka malas untuk menggunakan sebuah buku bil yang berharga tidak sampai tiga ringgit. Adakah mereka merasakan mereka mampu berniaga dengan hanya menggunakan memori?. Bagaimana sekiranya pasaran mereka luas? mampukah mereka mengingati kesemuanya?. Barangkali kebanyakan mereka terdiri dari warga emas yang mempunyai masalah penglihatan, Namun saya kerap menasihati dan membantu mereka untuk menulis sehelai invois untuk disimpan oleh kedua-dua belah pihak sebagai rujukan pada masa akan datang.
              Saya sendiri sehingga kini menyimpan banyak stok kredit dan wang tidak dituntut. Saya sendiri tidak sempat mengemaskini jumlah kredit yang tertunggak, entah barangkali ratusan atau ribuan ringgit.Nasib baik saya masih menyimpan invois-invois tadi dengan baik. Malangnya,sebahagian stok kredit itu telah pun saya lupuskan dari simpanan saya. Kesimpulannya, kegagalan mereka banyak berpunca dari pengurusan pemasaran yang lemah. Peruncit pula diingatkan agar berhati-hati terhadap hak orang lain yang masih ditangan kita. Selagi tidak jelas status sesuatu urusniaga itu,janganlah terlalu cepat membuat kesimpulan dan melakukan perkara yang dilarang, sedangkan kita diminta untuk berhukum dengan sesuatu yang zahir dan nyata. Sebagai langkah keselamatan, setiap peruncit boleh membuat peraturan seperti menyediakan borang akuan persetujuan dari pembekal berbentuk perjanjian dimana, mana-mana stok atau wang yang tidak dituntut melebihi tempoh-tempoh tertentu yang ditetapkan peruncit maka ia adalah menjadi hak sepenuhnya peruncit. Ingatlah bahawa kita akan dipersoalkan di akhirat kelak terhadap apa yang telah kita lakukan. Ingatlah firman Allah :

             "Dan janganlah kamu makan harta-harta sesama kamu dengan jalan yang batil dan janganlah kamu membawa (urusan) harta itu kepada hakim-hakim dengan tujuan supaya kamu dapat memakan sebahagian dari harta orang lain dengan cara yang berdosa, sedangkan kamu mengetahui. (Al-Baqarah: 188)"

Khamis, 14 Februari 2013

ISLAMIC ECONOMICS : AN ALTERNATIVE?


Solving World Financial Crisis
By
Dr.Hussein Shehatah
Consultative Expert on the Islamic Financial Transactions  
and Professor at Al-Azhar University.
Signs of the collapse of the world financial system have emerged, causing great panic to people all over the world. Many governments called upon economists and experts to find a way out. Financial institutions and their agents began to think about rescue plans.
Many people rushed to draw their deposits from banks. At the same time, several financial institutions have frozen the process of granting loans to companies and individuals for fear that it might be difficult to take them back.
The drop in the circulation of money among individuals, companies and financial institutions has given rise to a sharp slowdown in the economic activity. As a consequence, debtors have become unable to pay back their debts.
Wall Street meltdown dealt a severe blow to the level of exchanges in money and exchange markets causing indexes to fluctuate. Furthermore, used capacities in companies were decreased due to the decrease in financial flow and the inability to take loans from financial institutions, except at high interest rates with heavy guarantees.
nyse.jpg 
This shortage of financial flow decreased consumption of certain commodities, like cars and real estate sector. The drop in consumption decreases savings, investment projects, and hence increases unemployment which is eerily climb as many companies become bankrupt threatening many employees to lose their jobs.
 
Causes of the Crisis
Maurice Allais, an expert on world economy and a Nobel Prize laureate in economics, said, "The world economic system is based on some concepts and rules that will be the very cause of its destruction unless treated and rectified quickly."
In fact, many economists argue that the neo-capitalist world economic system rests on principles that will lead to its ruin.
It can be argued that among the reasons that led to the crisis is the spread of moral economic corruption, such as exploitation, lying, circulation of prejudiced rumors, cheating, monopoly and the engagement of nominal transactions, with no real value. In this way, the wealthy and creditors oppress the poor and debtors who, as a consequence of being unable to bear such oppression anymore or pay back these debts and loans, will grumble and be resentful.
Also, wealth has become a weapon used to dominate and control politics around the world. Money has become the idol the capitalist economy.
Interest-backed banking system inflicts mounting debts on consumers by working within the framework of the system of trading debts, either by selling, buying or brokerage.
The more the interest rate on deposits increases, the more the interest rate on the loans granted to individuals and companies will also increase. Only banks and stockbrokers benefit from this, whereas the debtors, who take loans for consumption or production purposes, bear this heavy burden alone.
Credit card debt inflicts high costs on the consumer, and when one can not pay back his debts, the interest rate is continuously increased. Ultimately, consumer's property will be confiscated in order to guarantee security. This has actually happened to many holders of such credit cards, causing an imbalance of their house budgets.
Indeed, banks impose additional burdens on the borrower who is not able yet to discharge the first loan due to the increasingly higher rate of interest. This is similar to usurers in the pre-Islamic period of Ignorance who would say to a debtor, "Either you repay or augment."
Furthermore, Stock brokerage firms deceives those in need of loans as they claim high commission payment if there are potential risks, leaving the poor debtors to bear their burden and attributed negative consequences.
Actually, Some economists believe that no real development or wise employment of the means of production could be achieved unless the interest rate is zero. This view was held by Adam Smith, the Father of modern economics.
Furthermore, economists think that the alternative is based on participating in profit and loss, because it brings about stability and security. In addition, interest-based system results in the accumulation of wealth in the hands of few people who will thus be in control of the world's fortunes.
In addition, The world financial system rests on the basis of the financial derivatives system that depends mainly on nominal transactions, with no real exchanges of goods or services. What is even worse is that most of these transactions are based on credits taken from banks in the form of loans, and when things develop unfavorably all that collapses triggering the financial crisis.
Islamic Economics


The current financial crisis debunks the myths of Capitalism, opening the way for alternative economic systems to emerge, among which is the Islamic finance and economy.

Yet, instead of just reacting to the crisis, scholars of Islamic economics ought to explain the concepts and principles of the Islamic financial and economic system and present its reference and applications to wider audience.

The Islamic economic and financial system is based on a set of values, ideals, and morals, such as honesty, credibility, transparency, clear evidence, facilitation, co-operation, complementarity ,and solidarity.

These morals and ideals are fundamental because they ensure stability, security, and safety for all those involved in financial transactions. Furthermore, the Islamic Shari`ah prohibits the economic and financial transactions that involve lying, gambling, cheating, gharar (risk-taking), gahalah (unawareness), monopoly, exploitation, greed, unfairness, and taking people's money unjustly.

In addition, Islamic economy  promotes participation in profit, loss, and actual exchanges of money and assets. In fact, there should be real interaction between the wealthy, employers, the employees, and financial experts.

There is no party who is a constant winner or a constant loser; yet profit and loss is mutually shared.

Based on Shari`ah regulations, economic contracts entail mudarabah, sharing, murabaha, istisnaa`, salm, igarah, and sharecropping. Shari`ah prohibits all forms of investment-based contracts of funding that involve interest loans forbidding financial transactions that involve gharar (risk-taking) and gahalah (unawareness).

Actually, economic experts assert that the system of financial derivatives can not bring about real development. Financial derivatives create only money, with no real value, causing inflation and price rise ,as well as moral decadence. For example, financial derivatives caused quick collapse of  East Asian financial institutions.

Regarding debts, Shari`ah prohibits all forms of selling debts, like discounting promissory notes and checks with postponed payments. Also forbidden under the Shari`ah is the scheduling of debts at a higher interest rate. Prophet Muhammad (peace and blessings be upon him) forbade the sale of debts. In fact, economists contend that selling debts has exacerbated the financial crisis.
Actually, the Islamic economic and financial system makes it easier for the borrower to repay debts. Almighty Allah says: "And in case any person is under difficulty, then he should (be granted) a respite to (the time of) ease..." (Chapter 2: Verse 280).

Shari`ah allows for a system of funding and investment based on participation in both profit and loss and interaction between capital and labor. Shari`ah calls on the parties involved in transactions to behave in a truthful, honest, clear and transparent way by prohibiting gharar, gahalah, cheating, gambling, lying, rumors, exploitation and taking people's money unjustly.
In a word, the only way out of this crisis can be found in the principles and regulations of the Islamic economics

JANGAN SALAHGUNAKAN AGAMA UNTUK KEPENTINGAN


Jangan Salahgunakan Agama Untuk Kepentingan

Islam adalah matlamat yang dituju, bukan alat yang dipergunakan. Malangnya dalam masyarakat hari ini, banyak keadaan menunjukkan Islam itu tidak lebih daripada alat yang dipergunakan. Islam dipergunakan untuk keuntungan peribadi, perniagaan, politik dan lain-lain. Islam diperlakukan oleh sesetengah pihak bagai pelaris jualan.
Atau Islam dibuat bagaikan saluran media untuk mengiklan barang. Islam ditampal dalam aktiviti kehidupan sesetengah pihak bukan kerana kecintaan kepada Islam, tetapi kerana itu boleh mempengaruhi orang ramai. Ini samalah dengan seorang tuan kedai yang menggantungkan ayat-ayat al-Quran di dinding kedainya untuk menarik perhatian pelanggan semata.
Padahal dia tidak pun berpegang kepada isi kandungan ayat yang digantung. Islam yang menuntut agar bersih dan jujur dalam perniagaan, tidak pun dilakukannya. Bahkan lebih teruk lagi, mungkin dia tidak bersolat, berpuasa dan perkara-perkara asas yang lain sebagai seorang muslim.
Namun dinding kedainya dipenuhi ayat al-Quran. Maka ayat al-Quran itu bukan pegangan hidupnya, tetapi alat yang dipergunakan untuk kepentingan dirinya. Bukan sedikit orang yang seperti tuan kedai itu dalam masyarakat kita. Mungkin bidang kepentingan dan caranya berbeza-beza, tetapi perbuatan mengeksploitasikan agama itu adalah sama.
Ustaz Produk
Saya amat tidak bersetuju apabila produk-produk yang melantik penceramah-penceramah agama sebagai duta produk mereka. Maka para penceramah ini akan berceramah ke sana sini menggunakan nas-nas agama itu dan ini untuk dikaitkan dengan produk yang dia didutakan.
Jadilah agama mainan ‘golongan peniaga’ dalam mempengaruhi orang awam. Hadis-hadis yang entah daripada mana asalnya, atau yang tidak sahih dikeluarkan untuk melariskan produk. Orang awam yang jahil akan terpengaruh.
Kadang-kala nas yang digunakan itu benar, tetapi dieksploitasikan. Umpamanya al-Quran memang menyebut tentang kelebihan madu seperti firman Allah:
(maksudnya)
“Dan Tuhanmu memberi ilham kepada lebah: “Hendaklah engkau membuat sarangmu di gunung-ganang dan di pokok-pokok kayu, dan juga di bangunan-bangunan yang didirikan oleh manusia. Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai), serta turutlah peraturan Tuhanmu yang dimudahkannya kepadamu”. (dengan itu) akan keluarlah daripada perutnya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda bagi orang-orang yang mahu berfikir. (Surah al-Nahl: ayat 68-69).
Ayat ini adalah umum, tidak dikaitkan dengan mana-mana produk tertentu. Maka janganlah digunakannya untuk dikhususkan kepada syarikat tertentu, padahal sudah ribuan tahun manusia meminum madu dan menikmati manfaatnya, sebelum syarikat-syarikat hari ini wujud.
Namun, apabila lidah penceramah agama berkempen untuk produk tertentu, maka jelaslah bahawa dia telah mengeksploitasikan agama untuk memajukan poketnya, bukan mendaulatkan agamanya. Jika dia ingin berkempen orang ramai meminum madu, silakan. Ayat tadi pun berkempen untuk itu. Tetapi hendaklah secara umum, bukan berkepentingan.
Daerah dakwah itu hendaklah menjadi daerah yang bersih dari kepentingan peribadi. Masalahnya, apabila masyarakat kita ada ramai penceramah yang bermodalkan agama, kurang pula yang menjadikan agama adalah matlamat dalam dakwah, maka beginilah jadinya.
Sebab itu barangkali, Nabi s.a.w membersih masjid dari sebarang perniagaan, seperti sabda baginda s.a.w:
“Jika kamu melihat seseorang menjual atau membeli di masjid, maka katakanlah: Allah tidak akan menguntungkan perniagaanmu.” (Riwayat al-Tirmizi, disahihkan oleh al-Albani).
Lelong Pahala
Seperti biasa, apabila datang bulan puasa, atau ada kematian, akan ada pihak membuat duit dengan mendakwa mereka boleh menghasilkan pahala berbayar yang akan ekspot kepada si mati ke alam barzakh. Ini dengan cara membayar wang kepada mereka yang berzikir atau membaca al-Quran yang dipanggil ‘tahlil’khas yang berbayar.
Maka ramailah ‘tekong’ yang melimpah luah wang pada bulan puasa ini hasil daripada tempahan pahala orang ramai yang hendak dihantar kepada kaum keluarga mereka yang telah meninggal. Pahala yang ditempah itu, kelihatannya lebih laris dari kueh dan baju raya.
Seperti mana orang kaya pada hari raya akan lebih mewah dengan kueh dan baju yang tempah, barangkali hari ini ada yang menganggap mereka juga akan begitu mewah di akhirat dengan pahala-pahala yang dibayar dan dihantar ke akhirat untuk digunakan di sana bagi mendapatkan syurga.
Maka, barangkali ramailah yang akan menganggap nanti bahawa mereka tidak perlu banyak amalan untuk masuk syurga, tetapi perlu banyak duit kerena pahala boleh dibeli di dunia dan dikirim ke sana. Sehingga yang terbaru pahala itu boleh ditempah secara online.
Malangnya, oleh kerana yang berniaga pahala ini terdiri daripada kalangan golongan agama, maka banyaklah pula nas-nas yang dieksploitasikan untuk memastikan perniagaan pahala itu berjalan lancar. Digunakan kenyataan ulama dahulu dan sekarang sehingga orang ramai yang jahil tidak dapat membezakan antara maksud sebenar para ulama itu dan ‘bisnes’ mereka pada hari ini.
Ya, memang terdapat perbezaan pendapat tentang sampai ataupun tidak bacaan pahala kepada si mati. Namun, pihak yang menyatakan sampai tidak pernah membenarkan ‘menjual pahala’ kepada si mati dengan bayaran seperti yang dibuat pada hari ini.
Di sini saya petik apa yang disebut dalam kitab akidah yang terkenal dan dianggap rujukan penting kesarjanaan Islam iaitu Syarh al-Tahawiyyah oleh Ibn Abi al-Izz al-Hanafi (meninggal 792H) yang merupakan salah seorang penyokong pendapat yang menyatakan bacaan al-Quran sampai kepada si mati, katanya:
“Ulama berbeza pendapat (mengenai sampai atau tidak kepada si mati) ibadah badaniyyah; seperti puasa, solat, bacaan al-Quran dan zikir.
Pendapat Abu Hanifah dan majoriti salaf ia sampai. Apa yang masyhur dalam Mazhab al-Syafi’i dan Malik tidak sampai” (m.s 458). Seterusnya beliau menyebut:
“Adapun mengupah orang untuk membaca al-Quran dan dihadiahkan kepada si mati, ini tidak pernah dilakukan oleh sesiapa pun di kalangan ulama salaf. Tidak pernah disuruh atau diberi kelonggaran oleh mana-mana sarjana agung dalam agama ini. Tanpa sebarang perbezaan di kalangan ulama; mengupah untuk pahala bacaan adalah tidak dibolehkan. Apa yang mereka berbeza mengenai keharusan upah adalah dalam bab mengajar al-Quran dan yang sepertinya; di mana manfaatnya sampai kepada orang lain. Pahala tidak akan sampai kepada si mati melainkan amalan itu ikhlas kerana Allah. Perbuatan upah itu adalah tidak ikhlas. Maka tiada pahala untuk dihadiahkan kepada si mati. Maka jangan ada yang menyebut bahawa dia menyewa orang untuk berpuasa atau bersolat lalu dihadiahkan pahalanya kepada si mati. Namun, jika dia memberi kepada sesiapa yang membaca al-Quran; mengajar dan belajar sebagai bantuan kepada ahli al-Quran, ini termasuk dalam sedekah, maka harus…jika dia berwasiat agar diberikan bahagian daripada hartanya kepada sesiapa yang membaca al-Quran di kuburnya, maka wasiat itu batil kerana termasuk dalam jenis upah…jika dia menentukan wakaf untuk sesiapa yang membaca al-Quran di kuburnya, maka penentuan itu batil. Namun jika dia membaca al-Quran dan menghadiahkannya secara suka rela tanpa upah, maka ia sampai kepada si mati seperti mana sampainya pahala solat dan haji (m.s. 463-464, tahqiq: Ahmad Syakir, Riyadh: Wizarah al-Syuun al-Islamiyyah).
Inilah pendapat mereka yang bersetuju menyatakan ia sampai, bukan seperti yang diekspoitasikan. Jika nak cari yang sokong ambil upah memang ada, seperti mana ustaz yang kaki hisap rokok tentu menyatakan rokok makruh, walaupun seluruh fatwa antarabangsa; ulama dan para pakar kesihatan menyatakan ia haram.
Kerana Pulus
Lebih penting daripada itu, apa yang ditegaskan oleh insan yang tidak boleh dipertikaikan ucapannya, iaitu Rasulullah s.a.w:
“Bacalah al-Quran dan mintalah daripada Allah (pahala), kerana selepas kamu akan ada kaum yang membaca al-Quran dan meminta (upah) daripada manusia”(Riwayat Ahmad dan al-Tirmizi, dinilai hasan oleh al-Albani).
Namun, pulus punya pasal pahala pun orang sudah jual. Mungkin jika saudagar unta leher panjang Jamal Pak Tongkol dengar, dia akan kata: “jual pahala lebih untung daripada jual unta”.
Di samping di sana terdapat ramai sarjana, termasuk al-Imam al-Syafi’i sendiri yang menganggap bacaan al-Quran tidak sampai pahalanya kepada si mati. Tokoh tafsir al-Quran yang agung, al-Imam Ibn Kathir (meninggal 774H) ketika menafsirkan firman Allah s.w.t dalam Surah al-Najm, ayat 39 (maksudnya):
“Dan sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa yang diusahakannya”,
beliau menyebut:
“Maksudnya, seperti mana seseorang tidak menanggung dosa orang lain, demikian dia tidak mendapat pahala melainkan apa yang diusahakannya sendiri.”Dari ayat yang mulia ini al-Imam al-Syafi’i dan sesiapa yang mengikutnya membuat kesimpulan bahawa pahala bacaan al-Quran tidak sampai kepada si mati kerana itu bukan amalan dan usaha mereka. Justeru itu, Rasulullah s.a.w tidak pernah menggalak, atau menyuruh atau menunjukkan umatnya kepada perkara tersebut samada secara nas yang jelas, atau isyarat.Tidak pernah diriwayatkan seorang pun dari kalangan sahabah r.ahum yang berbuat demikian. Jika itu sesuatu yang baik, tentu mereka telah pun mendahului kita melakukannya. Bab ibadah khusus hanya terbatas dalam lingkungan nas semata, tidak boleh diubah-ubah dengan berbagai kias dan pandangan. Adapun doa dan sedekah, maka itu disepakati sampai pahala keduanya kepada si mati kerana dinaskan oleh syarak”. (Ibn Kathir, Tafsir al-Quran al-‘Azim, 4/328, Beirut: Muassasah al-Rayyan).
Apa yang saya risaukan, perkara ini akan memberikan gambaran yang salah orang ramai termasuk bukan muslim kepada Islam. Mereka akan menganggap syurga itu boleh dijual beli berdasarkan kekayaan dan upah dari kroni-kroni yang masih hidup. Hilanglah kehebatan nilai perjuangan dan pengorbanan para pejuang Islam yang terkorban dan dikorbankan dalam memperolehi syurga, jika pahala ke syurga itu boleh dibayar atau ditempah.
Bebaskan diri kita dari menyalahgunakan Islam! 

Baca : Tukang masak gagal ucap kalimah syahadah

Sumber : Dr Maza.com

CARA UNTUNG ATAS ANGIN & 'DUIT FREE' DAN HUKUMNYA



Cara Untung Atas Angin
& 'Duit Free' Dan Hukumnya
Oleh
Zaharuddin Abd Rahman

duitkotor.gif 
Disebabkan hal dan perkara ini sentiasa berlaku di syarikat swasta dan kerajaan, saya merasakan amat baik jika artikel ini dibaca dan dihayati kembali oleh pelawat web saya. Khususnya di musim kegawatan ekonomi dan kebanyakan pekerja sedang memikirkan pelabagi kaedah dan cara untuk mencari wang sampingan dan tambahan. Beringat-ingatlah dalam mencari wang sampingan, jangan sampai menyumbat bara api neraka ke dalam mulut isteri dan anakmu.
Tajuk utama surat khabar New Straits Times pada 11 September 2007 memaparkan isu pembelian beberapa peralatan untuk kementerian tertentu dengan harga luar biasa.
Hal ini terbongkar apabila pihak Ketua Audit Negara melakukan tugasnya dengan telus dan baik, lalu mendedahkan penyelewengan ini.
Antara yang diketengahkan oleh media ini adalah :-
1) Buku yang sepatutnya berharga RM 417 menjadi RM 10,700.
2) Screwdriver yang sepatutnya berharga RM 32 menjadi RM 224.
3) Set lengkap komputer meja (desktop) yang sepatutnya berharga RM 174,811 menjadi RM 3.06 juta (Kementerian Belia & Sukan).
4) Karipap yang sepatutnya berharga 30 sen satu menjadi RM 3 bagi satu karipap.
5) Dua kamera 3.1 Megapixel yang sepatutnya berharga RM 2,990 menjadi RM 8,254.
6) Faber Castell pens yang sepatutnya berharga RM 160 menjadi RM 1,146.56.
7) Dua krane yang sepatutnya berharga RM 2.98 juta menjadi RM 5.72 juta.
Hebat Tapi Haram?
Secara mudahnya kita dapat mengagak bahawa kes di atas berlaku disebabkan oleh salah satu sebab berikut :-
  • 1) Penipuan oleh pegawai bertanggungjawab yang mengambil keuntungan atas angin.
  • 2) Rasuah menyebabkan harga termasuk harga bayaran rasuah.
  • 3) Salah teknikal dan pengiraan.
Menurut Islam, jika ia berlaku dengan sebab item 1 dan 2, sudah tentu hukumnya haram. Dalil pengharaman rasuah adalah :-
1) Firman Allah s.w.t
وَلاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُواْ بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُواْ فَرِيقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالإِثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ
Ertinya : " Dan janganlah sebahagian kamu memakan harta sebahagian yang lain di antara kamu dengan jalan yang batil dan (janganlah) kamu membawa (urusan) harta itu kepada hakim, supaya kamu dapat memakan sebahagian daripada harta benda orang lain itu dengan (jalan berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui." ( Al-Baqarah : 188 )
2) Disebutkan dalam hadith :-
لَعَنَ رسول اللَّهِ الرَّاشِيَ وَالْمُرْتَشِيَ في الْحُكْمِ
Ertinya : "Rasulullah s.a.w telah melaknat pemberi rasuah dan penerima rasuah dalam penetapan keputusan (pemerintahan, pentadbiran, kehakiman dll)" ( Riwayat  At-Tirmidzi, 3/622 : Imam Tirmidzi berkata : Hadis Hasan Sohih)
Manakala dalil pengharaman penipuan juga sangat jelas dalam urusan perniagaan secara umum, iaitu :-
1) Sebuah hadis :-
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ  مَرَّ على صُبْرَةِ طَعَامٍ فَأَدْخَلَ يَدَهُ فيها فَنَالَتْ أَصَابِعُهُ بَلَلًا فقال ما هذا يا صَاحِبَ الطَّعَامِ قال أَصَابَتْهُ السَّمَاءُ يا رَسُولَ اللَّهِ قال أَفَلَا جَعَلْتَهُ فَوْقَ الطَّعَامِ كَيْ يَرَاهُ الناس من غَشَّ فَلَيْسَ مِنِّي
Ertinya : "Pada suatu hari Rasulullah s.a.w. pernah melalui seorang laki-laki yang sedang menjual makanan (biji-bijian). Baginda sangat mengaguminya, kemudian memasukkan tangannya ke dalam tempat makanan itu, apabila dilihatnya makanan itu nampak basah, maka bertanyalah beliau: Apa yang dilakukan oleh pemilik makanan ini? Ia menjawab: Kena hujan. Kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Mengapa tidak kamu letakkan yang basah itu di atas, supaya orang lain mengetahuinya?! barangsiapa menipu , bukanlah (mereka) dari golongan kami (Islam)" (Riwayat Muslim, 1/99)
2) Pernah juga di riwayatkan bahawa :-
إن الله إذا حرم شيئا حرم ثمنه
Ertinya : Sesungguhnya Allah apabila telah mengharamkan sesuatu maka akan haram jugalah harga jualan (keuntungan yang terhasil dari yang haram) ( Ar-Rawdu Al-Murabba', 2/30 ; Riwayat Ibn Hibban, 11/312 )
3) Nabi SAW juga pernah mencela orang Yahudi yang apabila diharamkan memakan daging babi dan lain-lain, mereka membuat helah dengan mengambil lemaknya dan dihiaskan lalu dijualnya. Apabila Nabi mendapat tahu lalu terus berkata :-
قَاتَلَ الله الْيَهُودَ حُرِّمَ عليهم الشَّحْمُ فَبَاعُوهُ وَأَكَلُوا ثَمَنَهُ
Ertinya : "Allah akan menghancurkan Yahudi yang mana mereka ini apabila Allah mengharamkan makan lemak (babi, bangkai dan lain-lain yang diharamkan), lalu mereka membuat helah dengan menjualnya serta menikmati hasil jualannya" ( Riwayat Al-Bukhari no 2111, 2/775 ; Muslim, Baihaqi )
Hasil dari kumpulan hadis ini, bentuk tindakan yang dilakukan seperti adalah HARAM dari sudut hukum Islam jika ia benar-benar dilakukan atas dasar penipuan dan rasuah. Manakala, jika berlaku atas kesilapan teknikal, ia tidak termasuk dalam kesalahan dari sudut hukum. Ia hanya kelemahan pengurusan dan tindakan bergantung kepada pihak berwajib. 
Beberapa Bentuk Lagi
Menerusi email dan soalan yang kerap saya terima, berikut adalah antara beberapa bentuk untung atas angin dan penyelewengan yang kerap berlaku dalam industri kerja samada kerajaan, swasta, NGO, Persatuan, sekolah, Parti Politik dan lain-lain organisasi :-
1) Rasuah dalam memilih Pegawai yang bertanggungjawab memilih kontraktor untuk iklan, pembersihan, latihan dll untuk syarikat atau organisasinya. Pihak pegawai memilih syarikat 'Z' dari empat syarikat lain yang menghantar 'quotation' kerana oleh syarikat 'Z' itu berjanji memberikannya sedikit imbuhan 'ikhlas'.
Hukum : Ia adalah haram dan rasuah dalam Islam.
2) Mencipta 'quotation' sendiri : Pegawai atau kumpulan pegawai yang diberi kuasa membuat pemilihan kontraktor untuk syarikat. Dia atau mereka sepakat untuk memberinya kepada satu syarikat yang mereka kenali bukan kerana kualiti dan harganya tetapi kerana sebab-sebab lain. Disebabkan oleh prosedur syarikat yang memerlukan terdapat 'quotation' dari minimum daripada empat buah syarikat. Pegawai ini telah mencipta beberapa 'quotation' dari syarikat yang tidak wujud bagi menunjukkan
Hukum : Haram kerana menipu.
3) Menaikkan Harga : Pegawai diminta oleh majikan untuk mencari pembekal bahan mentah, pegawai berjaya mencari dengan harga RM 1500 tetapi menaikkannya kepada RM 2000, lalu baki RM 500 diambilnya.
Hukum : Ia adalah haram sepakat ulama.
4) Menang Tender Bersyarat : Pelaburan Pegawai diminta oleh majikan mencari kontraktor untuk 'renovation' pejabat atau apa jua aset syarikat. Pegawai telah mengempen syarikat 'B' kepada majikan disebabkan dia telah mempunyai perjanjian di sebalik tabir dengan pihak syarikat "B' yang memberikannya izin untuk melabur wang peribadinya dalam syarikat 'B' dengan kadar keuntungan mengikut Islam 'kononnya'. Padahal, jika tiada peluang 'melabur' itu, sudah pasti pegawai tidak akan mengempen syarikat 'B'.
Hukum : Tindakan sebegini adalah haram dalam Islam dan ia termasuk dalam rasuah bentuk baru dan berselindung disebalik aktiviti pelaburan Islam.
5) Tuntutan Palsu : Pegawai membeli barang keperluan syarikat atau mengisi minyak dengan harga tertentu tetapi berpakat dan memohon pembekal atau stesyen minyak mengeluarkan resit dengan jumlah berbeza dari jumlah pembeliannya. Berbekalkan resit itu, pegawai membuat tuntutan kepada syarikat dengan harga berlipat kali ganda. Ini yang berlaku dalam kes-kes di atas.
Hukum : Ia adalah haram menurut Islam kerana penipuan kepada syarikat. Pihak pembekal juga berdosa kerana dikira bersubahat mengeluarkan resit berjumlah palsu itu.
6) Resit Harga Ciptaan : Pegawai membeli barang untuk kegunaan syarikat dari satu kedai, dan kedai tersebut enggan bekerjasama untuk menaikkan harga dalam resit. Bagi meraih keuntungan, pihak pegawai telah mencipta resit sendiri berserta cop palsu.
Hukum : Ia adalah haram dalam Islam kerana penipuan.
7) Ambil Untung Sendiri : Pegawai diberi oleh syarikat 'budjet maksima' sebanyak RM 5000 untuk membeli satu barangan keperluan syarikat. Pegawai berjaya mencari di pasaran terbuka barang yang diperlukan dengan harga RM 4000 sahaja. Bagi mendapat manfaat, si pegawai telah berpakat dengan penjual agar dituliskan harga RM 5000 dalam invoice dan baki RM 1000 hendaklah diberi kepadanya.
Hukum : Ia adalah haram kerana penipuan dan wang khianat sebagaimana yang disebut oleh Nabi Muhammad s.a.w. Bagaimanapun, jika ia berterus terang dengan majikan sambil memohon sebarang insentif atas kejayaannya mengurangkan kos syarikat kerana kecekapannya mencari barang yang lebih murah, tatkala itu, majikan harus memberikannya jika ia tidak menyalahi mana-mana undang-undang syarikat. Jika tidak, majikan akan mengambil kira kejayaan itu dan membayarnya dalam bonus dan kenaikan gaji apabila sampai waktunya sahaja.
8) Guna Khidmat Syarikat Sendiri : Soalannya seperti berikut : - "Saya bekerja dengan majikan, dalam masa yang sama membuat perniagaan membekal barang-barang untuk majikan menggunakan syarikat saya tanpa pengetahuan majikan?"
Hukum : Ia lebih cenderung kepada hukum haram terutamanya jika anda menggunakan kuasa anda sebagai pegawai yang diberi tanggungjawab untuk mempengaruhi keputusan pemilihan pembekal.
Walaubagaimanapun jika majikan telah diberitahu dan mereka bersetuju tanpa sebarang syarat-syarat seperti rasuah seperti 'mesti memberikan komisyen kepadanya pula' ; maka ia boleh dikira harus dan halal, terutamanya apabila syarikat anda memang punyai kualiti dan mampu menawarkan harga kompetitif berbanding syarikat pembekal lain.
Wang Yang Diperolehi Dari Kerja Yang Telah Diberi Gaji
Saya faham, ramai yang cuba mendapatkan 'side income' dari cara-cara yang disebut di atas, sambil melakukan tugasannya yang wajib. Ingatlah dua hadis berikut :-
a) Nabi bersabda :
" Barangsiapa yang telah kami ambil untuk melakukan sesuatu kerja, dan telah ditetapkan baginya sesuatu rezeki (gaji atau upah), maka apa yang diambilnya selepas itu adalah ghulul (pengkhianatan) " ( Riwayat Abu Daud, no 2943, Albani : Hadith Sohih ; Ma'alim as-Sunan, Al-Khattabi, 3/8 cet Dar Kutub Ilmiah)
b) Nabi bersabda kepada seorang gabenornya yang telah ditugaskan mengutip zakat kabilah Azad, maka apabila ia selesai kerjanya dan kembali berjumpa Nabi, lalu ia menyimpan sebahagian dari wang yang dikutip sambil berkata :
"ini untukmu ( bahagian untuk Islam) dan ini untukku yang diberikan sebagai hadiah (oleh orang ramai), maka jatuh murka Baginda sambil bersabda :" Ketahuilah, pergilah kamu duduk di rumah bapamu atau ibumu, sehingga datang kepadamu hadiahmu, jika kamu benar-benar betul (layak mendapat hadiah)" ( Al-Bukhari & Muslim )

KESIMPULANNYA 
Sebagai akhirnya, banyak sungguh soalan seperti kes-kes di atas sampai kepada saya. Malangnya amat ramai juga yang terlibat tanpa memikirkan halal haram tindakannya. Hanya berbekalkan keyakinan tanpa ilmu dan palsu, mereka meraih keuntungan untuk digunakan oleh diri dan keluarga. Pastikan ia akan memberikan padah baginya di dunia dan akhirat, selain menjadi punca doa menjadi pudar dan tidak ingin didiengari oleh Allah s.w.t.
Penutup  
Nabi Muhammad mengingatkan kesan harta haram terhadap munjat dan doa seseorang :-
 الرَّجُلَ يُطِيلُ السَّفَرَ أَشْعَثَ أَغْبَرَ يَمُدُّ يَدَيْهِ إلى السَّمَاءِ يا رَبِّ يا رَبِّ وَمَطْعَمُهُ حَرَامٌ وَمَشْرَبُهُ حَرَامٌ وَمَلْبَسُهُ حَرَامٌ وَغُذِيَ بِالْحَرَامِ فَأَنَّى يُسْتَجَابُ لِذَلِكَ
Ertinya :  menyebut tentang seorang pemuda yang bermusafir dalam perjalanan yang jauh, hal rambutnya kusut masai, mukanya berdebu di mana dia mengangkat tangan ke langit : Wahai Tuhanku...wahai Tuhanku... sedangkan makanannya haram, minumannya haram dan pakaiannya haram..Dan dia dibesarkan dengan memakan makanan haram maka bagaimana Kami mahu mengabulkan doanya. ( Riwayat Muslim, no 1015, 2/703 ; hadis sohih)
Apabila wang dan pendapatn menjadi haram, doa tiada lagi dilihat dan diterima oleh Allah swt. Ibu kepada segala jenis doa adalah solat. Apabila solat sudah tidak lagi diterima, runtuhkan sensitiviti dan antenna agama dari dirinya, menyebabkan ia sesat dan terus menjauh dari Allah swt, menuju ke majlis hina bersama para iblis dan Syaitan. Moga dijauhkan Allah.
sekian
Zaharuddin Abd Rahman
3 Ramadhan 1428 H
15 Sept 2007