Isnin, 20 Mei 2013

GARIS PANDUAN STANDARD MATAWANG YANG SAH OLEH BANK NEGARA MALAYSIA

            Seringkali ketika berurusniaga mahu atau tidak pasti kita tidak terlepas dari menerima wang yang telah rosak. Samada kita sebagai peniaga atau pelanggan, begitulah seringkali proses kitarannya berlaku, bermula dari si 'perosak' wang kemudian dipindahkan kepada peniaga dan peniaga pula memindahkan pula kepada pelanggan semula. Bagi peniaga, seringkali kesibukan urusniaga tidak memungkinkan mereka membelek satu persatu helaian wang kertas yang diterima. Bagi pelanggan pula, samada faktor usia penglihatan atau mengejar masa menyebabkan mereka tidak mungkin meneliti wang baki yang di beri oleh peniaga.
                     
( Sehelai dari puluhan helai yang saya simpan, dari RM 1,RM 5 dan paling tinggi RM10)

           Tidak kiralah dari mana kita menerima wang itu, apa yang membuatkan kita geram ialah     'tangan' yang men'jahanam'kan wang itu telah me'lepas'kan wang itu dalam peredaran wang semasa. Samada disebabkan kejahilan, atau sengaja 'gatal tangan', mereka telah menyebabkan sekian banyak individu yang menanggung kerugian bilamana wang yang berada ditangan sudah tidak dapat diedarkan lagi disebabkan faktor amanah atau sudah tidak dapat di'lepas'kan. Menyimpan wang ini memang membebalkan bilamana kerosakan yang diakibatkan oleh kesan conteng tidak dapat diterima oleh bank-bank biasa sebaliknya hanya wang lusuh atau koyak sahaja yang diterima. Memang Bank Negara ada menyediakan khidmat pertukaran terhadap semua jenis kerosakan ( seperti yang tertera dalam syarat & garis panduan ) tetapi cawangan Bank Negara di Malaysia hanya ada lima sahaja. Bagi tempat saya di Taiping yang terdekat ialah di Pulau Pinang !! adakah semata-mata sekadar puluhan ringgit nilai yang disimpan maka saya perlu kesana untuk membuat pertukaran/penggantian??!! 

           Dari pemerhatian saya, hampir sebahagian besar dari wang terkoyak diakibatkan oleh golongan berusia yang tidak menyimpan wang dengan kemas manakala wang conteng kerap diakibatkan oleh golongan remaja dan bawah umur. Jadi di ruangan ini saya berharap sangat agar kita sama-sama mengambil berat terhadap wang yang ada ditangan kita kerana ia bukan selamanya disimpan ditangan kita sebaliknya ia akan diserah kepada pihak lain dalam hidup kita. Ia sangat berkait rapat dengan amanah yang dituntut Islam kerana apa hukumnya bila kita menyerahkan wang yang 'tidak sah nilai' apabila kita berurusniaga sudah tentu hak pemilikan keatas barangan yang kita beli juga tidak sah...fikir-fikirkanlah....  


BACA : GARIS PANDUAN STANDARD MATAWANG BNM




Tiada ulasan:

Catat Ulasan