Khamis, 2 Mei 2013

SELAMAT MENUNAIKAN TANGGUNGJAWAB MENGUNDI PADA 5 MEI


           SELAMAT MENUNAIKAN TANGGUNGJAWAB MENGUNDI PADA 5 MEI  


            Salam sejahtera buat para pembaca...demam pilihanraya sudah semakin hampir. Hanya ada dua hari sahaja lagi untuk kita menghadapi pilihanraya umum 2013 yang paling sengit dalam sejarah. Saya sendiri dalam kesibukan sepanjang bulan April hanya sempat mengirim satu artikel sahaja kerana sibuk dengan tugas membuat culaan undi. Namun alhamdulillah, selepas semuanya selesai kini saya boleh menarik nafas lega dan boleh menyambung semula fokus untuk menulis blog, itupun masih terhad iaitu bukan dari hasil penulisan sendiri hanya sekadar berkongsi bahan dari blog orang lain. Masih ada tugas yang perlu diberi perhatian untuk kali terakhir sebelum hari pengundian tiba iaitu PACA, kerana saya perlu memahami undang-undang dan peraturan pilihanraya sebelum bertugas sebagai Ejen Tempat Mengundi.

            Hari ini semua orang kecoh apabila dakwat yang didakwa SPR kekal rupanya tidak kekal apabila didedahkan oleh segelintir anggota keselamatan yang mengundi awal sebagai pengundi pos. Bukti video di Youtube menunjukkan bagaimana demonstrasi menghilangkan dakwat oleh anggota keselamatan yang telibat hanya menggunakan peluntur. Kewibawaan dan kredibiliti SPR dipertikaikan dan menjadi bahan perdebatan.   
Apa tidaknya, kerana Pengerusi SPR dalam sidang medianya memberitahu bahawa kecuaian itu mungkin diakibatkan oleh petugas SPR yang tidak menggoncangkan botol dakwat. Tindakan ini mengundang banayak kritikan dari pemerhati politik.

            Apapun, kita mengharapkan yang terbaik untuk pilihanraya kali ini. Siapa yang diberi mandat, laksanakanlah tanggungjawab sebaiknya untuk kedaulatan agama, kemaslahatan rakyat dan keadilan sejagat. Pemimpin silih berganti namun perjuangan tetap diteruskan demi kebaikan negara dan rakyat. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan